Az elmúlt hetekben, hónapokban hatalmas változásokat élt meg kerületünk. Polgármesterünk rájött, hogy
* lásd: utolsó bekezdésben!
Ez így, több, mint három és fél évvel hivatalba lépését követően bár kissé megkésett, mégis dicséretes dolog.
Kevésbé dicséretes azonban, hogy a három év alatt a helyi FIDESZ-KDNP szócsévévé degradált, ezért egyre kevésbé olvasott kerületi média folyamatosan lanyhuló hatékonyságát felismerve új felületeken kísérlik meg elérni a kerület polgárait, hogy ott is ugyanazt szajkózzák: "Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyunk elégedve!" Mindezt persze közpénzből, mindezt persze az önkormányzati választási kampányra időzítve, s mindezt persze pontosan ugyanúgy, ahogy eddig: egyoldalúan, a próblémákról szót sem ejtve, átláthatatlanul és hazug módon.
A kerület közpénzből finanszírozott hírcsatornái - újság, az önkormányzat honlapja - már évek óta szinte csak a fideszes városvezetés véleményének engednek teret, azokban kritika, vagy akár csak építő javaslat még véletlenül sem hangozhatott el. Üdítő kivétel a kerületi TV rendszeres képviselő-testületi beszámolója, ahol - ha csak pár másodperc erejéig, de legalább - hallhatja a kerület lakossága az ellenzék véleményét is egy-egy fontosabb kérdésben. Az embereknek ebből az egyoldalú tájékoztatásból, a problémák eltussolásából, a párbeszéd hiányából lett elegük. Ez tette az egykor szeretett és olvasott Városképet azzá, amivé vált: kukabéléssé. (Még szerencse, hogy ha tartalma nem is, a szelektív hulladékgyűjtés elterjedésével legalább alapanyaga újrahasznosulhat.)
A másik fontos kérdés az átláthatóság. A médiakampány előkészítéséről - és így költségkeretéről - a kerületi elelnzék semmit nem tudott, miközben az a kerületiek pénzéből valósult meg. Amikor szembesültünk azzal, hogy utcáinkat és postaládáinkat ellepik a sikerpropaganda "színes-szagos" anyagai, a kerületi szocialisták közérdekű adatigényléssel fordultak a Hivatalhoz a kampány finanszírozási hétterét firtatva. A már-már reflex-szerűen érkező válasz: 15 nappal meghosszabbítják a válaszadási határidőt. Csak úgy, mint korábban az EU-s projektek kérdéses pénzfelhasználásai kapcsán, a Hivatal most sem tud - vagy nem akar - a lehető legrövidebb időn belül elszámolni a felhasznált közpénzekkel, azt húzza-halasztja, amíg csak a törvény erre lehetőséget biztosít számukra. Kapunk cserébe egy veretes sajtóközleményt, mely "Simon-holdudvaroz", "megszakadt uralkodás"-ról gagyog, megtudhatjuk belőle, hogy az önkormányzat helyett már az állam tartozik, sok-sok csatorna épül, több, mint félmilliárd forintért felújítunk majd utakat. (Azt persze már nem, hogy ennek mintegy 2/3-át hitelből, s sajnos majd jellemzően azokat, amelyeket Mészárosék nem voltak képesek tisztességesen megcsinálni szervezetlenségük és a csatornafektetés rohamtempója miatt.) Érdekes logikai bukfencet jelent - vagy egy vaskos beismeréssel is felér - a nyilatkozat Ughy Attila polgármesternek tulajdonított mondata, miszerint
"a „Tovább, 18!” kampány azt a célt is szolgálja, hogy, akik csak átutazóban járnak a kerületben, ők is lássák: a pozitív gazdasági folyamatok mellett egy erős, értékmegőrzésre és értékteremtésre egyaránt alkalmas közösség épült fel, amely továbbra is számít a lakótelepek és a kertvárosi részek lakosainak aktivitására."
Nos, sajnos mi is tudjuk, hogy azok közül, akik csak átutazóban járnak a kerületben, vannak nem kevesen, akik előszeretettel fosztogatják értékeinket - beleértve postaládáink tartalmát is -, de nem gondoljuk, hogy annyira előzékenyek kellene velük szemben lenni, hogy a postaládákat is kitömjük a kampányanyagokkal ... vagy mi magyarázza fentiek tükrében a 24 oldalas színes kiadványt, amely minden postaládába eljutott?
S végül: megtudhatjuk a nyilatkozatból azt is, hogy a kampány költségeit csak a médiavásárlás és a kreatív anyagok előállításának ára terheli (de azt nem, hogy mindez mégis mennyi.)
És ha már itt, a kreatív anyagoknál tartunk, sajnos e mellett sem lehet elmenni szó nélkül. A sajtónyilatkozatból megtudhattuk, hogy kerületi emberek önként jelentkeztek a felhívásra - kérem, jelentkezzen, aki találkozott ezzel! -, hogy ingyen adják arcukat a kampányhoz. Ez szép dolog. De az internetet napi szinten használó emberként gondolom nem csak az én szemem akadt meg a portál illusztrációin. Nézzük például ezt a cikket: Lendületbe hozzuk! Hogy jól induljon a hét! A cikk illusztrációja az alábbi kép:
, melynek egyes elemeit megtalálhatjuk a neten
- a bemelegítést végző hölgyet pl. itt,
- az erdei sétát végzőket pl. itt,
- a teniszlabdából formált Pac-Man-t pl. itt,
- míg az ellenfényben adogatásra lendülő teniszütőt pl. itt.
Nem sikerült jobban egy másik sportcikk illusztrációja sem. "Az ERŐ legyen Veled! - Állóképesség és pulzuskontroll" c. cikk illusztrációja a következő két kép:
melyekből ugyancsak találhatunk a neten bőven továbbiakat.
A képek persze mind forrásmegjelölés nélküliek (DE büszkén közölve az impresszumban: "Minden jog fenntartva!"), és egyértelműen nem a kerületben készültek, miközben a sajtóközlemény még címében is azt hirdeti: helyiek népszerűsítik a kerületi fejlesztéseket. A kreatív anyagok készítőjének szemmel láthatóan nem volt ideje és módja kerületünkhöz kötődő képeket az írások mellé tenni, ami egy válalltan a kerületi történéseket dokumentáló, azaz kerületi HÍRportálnál, melyet nem önszorgalomból, hobbyból, hanem vélhetően komoly pénzekért üzemeltetnek, több, mint bosszantó.
Végére hagytuk a legszebbet, a "non plus ultra", az "über-projekt", az "egy mindent visz", a "mi megoldottuk" kerületi csatornázásról szóló beszámolók nyomtatott kiadványba is bekerült illusztrációját, melyen azonnal gyanús volt a szabályos munkavédelmi felszerelésben, szakszerűnek tűnően dolgozó munkás képe:
"Ez nem Mészáros embere, az tuti! Fogadjunk, ez a kép sem a kerületben készült." És nem bizony! Íme az eredeti fellelhető ITT!
Ennek apropóján akkor én is elhelyeznék egy képet, melynek eredetijét - előre szólok - bárki megtalálhatja ITT!