Alig jelent meg a Népszabadság c. napilapban a cikk, ami feltárja a kerületi útfelújítások visszásságait, a Hivatal kommunikációs gépezete máris ellentámadásba lendült. Ez történt a legutóbb is, amikor a kerületi gázbeszerzések kapcsán összehívott sajtótájékoztatómon elhangzottakat meg sem várva, már a meghívóra sajtónyilatkozattal reagáltak. A mostani helyzet annyiban más, hogy a probléma sokkal közismertebb, így nehezebb is a saját narratívát ráeröltetni a közvéleményre. Ebben a helyzetben célszerűbbnek látszott, ha a tavalyi választási kampányra beüzemelt, havi több százezer forintért működő on-line felületen a Tovább 18-on tesznek közé még szombaton egy ellencikket, ami nagyjából a témába vág, ugyanakkor mégis pozitív üzenetet hordoz. A cikk arról számol be, hogy kísérlet képpen a kerületi járdaprogramba idén bevont utcák némelyikében aszfaltozás helyett kiselemes térkővel épülnek majd a járdák.
Ne keressünk a kákán is csomót, főleg ha nincs: ez valóban egy nagyon jó hír! A kiselemes térkőnek számos előnye van az aszfalttal, vagy éppen a teljes felületű beton járdával szemben. Az ilyen járda
- közműfektetés esetén sérülésmentesen bontható és visszaépíthető,
- elemei újrahasznosíthatók,
- a rá hulló csapadék egy részét az elemek között az ágyazóanyagba szivárogtatja, amivel mérsékli az utcák csapadékvízelvezetésének amúgy akkut problémáját,
- lefektetéséhez nem kell szakcég - főleg nem a lassan mindenhez értő Mészáros Lőrinc valamelyik újabb érdekeltsége -, hiszen megfelelő művezetés mellett szakképzetlen munkaerővel is lerakható, így végre akár a közmunkások is értelmes feladathoz juthatnak.
, ezért ez egy támogatható kezdeményezés, aminek reméljük lesz is folytatása.
Ami miatt ez a bejegyzés megszületett, az a cikkhez mellékelt kép, amin valóban szép, szakszerűen lerakott járdát látunk ...
... és még valamit! Pontosan azt, amit az utak újraaszfaltozása kapcsán írt cikk is feszeget: keskenyek az aszfalt burkolatok, ami nem csak balesetveszélyessé teszi mellékutcáinkat, hanem jelen formájában műszaki problémákat is okoz. A szép új járda szakszerűen szegett egy ú.n. 'K'-szegéllyel, ami egy "kerékbarát", akadálymentes szegélykő, és arra találták ki, hogy az útpálya és a járda szintje közötti szintkülönbséget különösebb trauma nélkül lehessen leküzdeni bármilyen kerekes közlekedési eszközzel (is), miközben a záporok idején az úton hömpölygő csapadék mégsem jut fel a járdára. Igen ám, de csak akkor működik így, ha az útpálya elér a szegélykőig. Itt azonban - ahogy a hivtakozott cikkhez illusztrációként csatolt képen is láthatjuk - a felújított útpálya széle és a járda szegélye között meglehetősen komoly távolság maradt, amit újabb aszfaltozással kell majd kipótolni annak érdekében, hogy végre elérjük a működőképes szélességű és szakszerű konstrukciójú keresztszelvényt. Íme:
(az eredeti kép forrása: tovabb18.hu)
A rossz hír tehát: hiába az új út, sok helyen ezzel nincs még vége az aszfaltozásoknak. A jó hír viszont az, hogy legalább ezeken a helyeken egyszer mégiscsak járható szélességű szilárd útburkolatokat kapunk - igaz, újabb milliók felhasználása árán.