20 Ft/m, vagy ha úgy jobban tetszik: 2%!
Mindössze ennyit spórolt az útépítő minden egyes méternyi szegélykövön a kerületben végzett útfelújítások során, ha a kiemelt szegély helyett az elenyészően olcsóbb 'K'-szegélyből épített. S ez az oka annak is, hogy az Önkormányzat utóbb parkolásgátló korlátokat kell építsen, hogy biztosítsa a zöldfelületek és a telepített fasor védelmét. Klasszikus példája annak, amikor a rosszul előkészített beruházás utóbb többletköltségeket generál.
Kádár Tibornak az 5. ÖEVK (A Lakatos telep egy része, a Lipták és Rendessy telepek tartoznak ide) FIDESZ-es képviselőjének facebook oldalán találtam a hírt, hogy Önkormányzatunk a zöldfelületek és a telepített fasor védelme érdekében parkolásgátló korlátokat helyezett el egyes utcákban. Ime:
Mit is látunk a képen? Egy kertvárosi utcát, úgynevezett "lakóutcát", ahol az ott élők természetes igénye az utcán történő parkolás. Erre ott az alkalmas útfelület, és valóban nem szerencsés helyette az úttest és a járda közötti zöldsávba állni az autókkal, főként, ha az útpálya szélessége ezt nem is indokolja. Persze ha az útfelújítás során az utca teljes hosszában kiemelt szegély helyett ú.n. 'K'-szegély épült, amit eredetileg arra találtak ki, hogy az úttest elhagyását megkönnyítsék a gépkocsik számára - pl. egy parkoló, vagy kapubehajtó felé -, akkor a lakók joggal gondolhatják, hogy az útfenntartó célja az volt, hogy a parkolás ne az úttesten, hanem mellette történjen.
Készült tehát egy szegély, ami megkönnyítette a zöldsávban történő parkolást, majd elhelyeztek egy sor korlátot, ami ellehetetlenítette azt. Mennyivel egyszerűbb lett volna a minden szegélykövet csak ott és arra használni, ahova és amire szánták. Előbbin az útépítő spórolt(*), utóbbi viszont az önkormányzat extra költsége, azaz mindannyiunk közös pénze.
Megj: Nem csak a parkolásgátló korlátok növelik a költségeket. Útfenntartás szempontjából a hosszú távú hatások is fontosak. A K-szegély nem akadályozza meg a talaj zöldsávból az útfelületre történő átmosódását, nagyobb esőzések esetén pedig az útfelületi szennyeződések bemosódását a szomszédos zöldsávba. Hiába védjük a zöldfelületet és a fasorokat tehát a parkoló autóktól korláttal, ha az út gumiörleményes, olajos sara, vagy téli időszakban a szórósót tartalmazó olvadék akadálytalanabbul jut a zöldsávba, mint egy markáns kiemelt szegély esetén.
(*) Megnéztem a Leier, a kisméretű előregyárott betonelemek gyártásában piacvezetőnek számító cég árlistáját, amiből az alábbi derült ki:
- hagyományos szegélykő: 4 db/m - 240 Ft/db - 960 Ft/m
- K-szegélykő: 4 db/m - 235 Ft/db - 940 Ft/m
A különbség 20Ft/m, vagyis ~2%.