Facebook oldalamon még az ülés alatt posztoltam, hogy a fideszes többségű TFFB (Településfejlesztési és Fenntartható Fejlődési Bizottság) az elnök Tóth Kálmán javaslatára nem vette napirendre mai rendkívüli ülésén az M0, illetve az autópályák bevezető szakaszainak fizetőssé tételével foglalkozó határozati javaslataim tárgyalását. Külön pikantériája a döntésnek, hogy a bizottság egyik nemmel szavazó, FIDESZ által delegált tagja a BKIK (Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara) kerületi elnöke, Erdődy Viktor is! A javaslatok az összehívott rendkívüli testületi ülés határozati javaslatainak az azóta bekövetkezett fejleményekhez igazodó átiratai voltak, ahogy az kicsit lentebb ellenőrizhető is. Az elutasítás (informális) oka pedig mindössze annyi, hogy a kormánypártnak nem volt ideje frakcióálláspontot kialakítani a kérdésben, lévén az előterjesztést csak ma reggel juttattam el a bizottság tagjaihoz.
Nos, való igaz, hogy az utolsó pillanatig - vagy talán egy kicsit tovább is - vártam, hogy ezt az előterjesztést az tegye meg, illetve a testületnek szóló ellenzéki javaslatot az utalja bizottságunk elé, akinek feladata az azok megtárgyalására hivatott rendkívüli testületi ülés összehívása, de polgármesterünk ezt nem tette meg ... hát - egyeztetve az eredeti előterjesztést jegyző Kőrös Péter szocialista képviselővel - megtettem én.
Az eljárás számomra egyetlen szempontból tanulságos: a történtek alapján egyértelművé vált, hogy a kormánypárt a testület különböző bizottságainak működését is igyekszik kiüresíteni, azokat pusztán politikai célokra kívánja használni. Nem lehet ugyanis mással magyarázni, hogy egy alapvetően szakmai kérdésben sem mer, nem hajlandó a bizottságot alkotó kormánypártiak többsége állást foglalni. A bizottságok feladata nem az, hogy a kormánypárti frakció adott kérdésben prekoncepciók és pártérdekek alapján kialakított politikai álláspontjának látszólagos szakmai alátámasztását adja, hanem az, hogy szakmai érveket, szempontokat sorakoztasson fel, ami alapján politikai döntés születhet. A képviselő testületnek nem kell az adott szakmai bizottságok döntéséhez igazodnia, attól eltérő - akár azzal szöges ellentétben álló - határozatot is hozhat. Ilyenkor a döntéshozók vállalják a politikai felelősséget döntésükért - nincs ebben semmi különös vagy elítélendő: ezért választották meg őket és ezért is kapják tiszteletdíjukat.
És jöjjön akkor most az "elgáncsolt" előterjesztés, amilyet - biztos, ami biztos alapon - inkább nem óhajtott tárgyalni a szakmailag legilletékesebb bizottság, a TFFB:
Előterjesztés a Településfejlesztési és Fenntartható Fejlődési Bizottság rendkívüli ülésére
Előterjesztő: Petrovai László önkormányzati képviselő
Tisztelt Bizottság!
A Kormány javaslata értelmében 2015. január elsejétől fizetőssé válik az M0-ás körgyűrű több szakasza, valamint az autópályák városi bevezető szakaszai is. A javaslat értelmében jövőre útdíjat kell fizetni a körgyűrű keleti szektorának M5-ös autópálya és 4-es út közötti szakaszáért éppúgy, mint az M5-ös városi bevezető szakaszának használatáért is.
Tisztelt Bizottság!
Pestszentlőrinc és Pestszentimre lakói és mindenkori vezetése az elmúlt évtizedekben komoly erőfeszítést tettek annak érdekében, hogy a kerületiek mindennapjait megnehezítő, egészségét és ingatlanvagyonát rongáló, korábban jellemző átmenő fogalom mértékét jelentősen csökkentsék. Ennek a folyamatnak számos eleme volt. Mindannyian emlékszünk arra, hogy milyen változást hozott a kerület életében a súlykorlátozások bevezetése, de igazi, érezhető megoldást az M0-ás keleti szektorának átadása jelentette.
A kormány döntése álláspontom szerint ebben a formában több évtizedes közös munkánkat veszélyezteti. Ennek oka, hogy az M0-ás körgyűrű kerületünk mellett elhaladó részének fizetőssé tétele ismét tranzit kerületté fogja minősíteni otthonunkat.
A közlekedési szakemberek álláspontja szerint a döntés eredményeként drámai mértékben fog megnőni kerületünkben a 7,5 tonnát meg nem haladó tehergépkocsik, valamint a személygépkocsik átmenő forgalma. A szakemberek szerint a tervezett intézkedés kedvezőtlen hatásai elsősorban az alábbi közutakat érintik majd:
Méta utca, Nagykőrősi út, Nemes utca, Cziffra György utca, Petőfi Sándor utca, Üllői út, Ipacsfa utca, Kettős-Körös utca, Haladás utca, Ráday Gedeon utca, Gyömrői út, Királyhágó út.
Az átmenő forgalom megnövekedése várhatóan nem csak a fenti közutakon, hanem azok környezetében is jelentős változást fog okozni.
Tisztelt Bizottság!
Álláspontom szerint a fenti intézkedés súlyosan veszélyezteti a XVIII. kerületi polgárok érdekeit. A javaslattal szemben már több kerület és város is kifejezte tiltakozását. Azonnal megindultak az egyeztetések, országgyűlési képviselőnk és polgármesterünk is egyet nem értését fejezte ki a tervezett rendelkezéssel kapcsolatban. Budaörs és a harmadik kerület vezetése már hivatalosan jelezte, nem ért egyet a kormány szándékával, és kéri azt, hogy a döntést vonja vissza. Kerületünkben rendkívüli testületi ülés összehívását kezdeményeztük a kérdésben. Úgy vélem, mind országgyűlési képviselőnk, mind polgármesterünk adott ügyben folytatott egyeztetéseihez, valamint a testület álláspontjának kialakításához is fontos segítség lehet, ha szakmailag illetékes bizottságunk állást foglal a kérdésben. Ennek szellemében az alábbi határozati javaslatokat terjesztem a T. bizottság elé:
Határozati javaslatok:
I.
Budapest XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzatának Településfejlesztési és Fenntartható Fejlődési Bizottsága (továbbiakban: Bizottság) tiltakozik a kormány azon döntése ellen, amely értelmében az M0-ás autópálya keleti szektorának használata, valamint az M5 autópálya városi bevezető szakasza útdíj köteles lesz 2015. január elsejétől. Úgy ítéljük meg, hogy a tervezett rendelkezés számos negatív hatást gyakorol kerületünkre: növeli a kerület belső területeinek átmenő forgalmát és ezzel összefüggésben rontja annak környezeti állapotát mind levegőminőség, mind zajvédelem szempontjából. A Bizottság ezért felkéri a polgármestert, hogy a Bizottság álláspontját az ügyben folytatott tárgyalásai során vegye figyelembe, arról írásban tájékoztassa Magyarország Kormányát és az ügyben illetékes szaktárcákat!
Felelős: Polgármester
Határidő: azonnal
II.
Budapest XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzatának Településfejlesztési és Fenntartható Fejlődési Bizottsága felkéri a Polgármestert, hogy kezdeményezzen egyeztetést a kerületért dolgozó országgyűlési képviselőkkel annak érdekében, hogy azok érdemi lépéseket tegyenek a kormány által bevezetett, az M0-ás keleti szektorának és az M5 autópálya városi bevezető szakaszának díjkötelessé tevő intézkedésének visszavonása érdekében.
Felelős: Polgármester
Határidő: azonnal
III.
Budapest XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzatának Településfejlesztési és Fenntartható Fejlődési Bizottsága (továbbiakban: Bizottság) felkéri a Bizottság elnökét, hogy a TFFB fentebb hozott döntéseiről tájékoztassa a kerület nyilvánosságát legalább a kerület honlapján és a Városkép újságban elhelyezett cikken keresztül.
Felelős: Tóth Kálmán elnök, TFFB
Határidő: 2014 december 20.