Ígérem, idén utoljára :-) veszem elő ezt a kérdést, de tegnap megjelent a kormány oldalán a tájékoztatás a holnap életbe lépő útdíjakról, és a minket közelebbről is érintő pest megyei térképet böngészve számtalan olyan részletre lel az ember, ami felett nem lehet szó nélkül elmenni.
Kezdjük egy kis kekeckedéssel - csak hogy a hangulat meglegyen! Nemzeti büszkeségtől dagadó keblű kormányunknak sikerül Szászhalombatta Déli csomópontot feltüntetnie egy hivatalos anyagon, ami egyúttal ékes cáfolata a helyiekkel való egyeztetésnek is. Kétlem ugyanis, hogy Százhalombatta polgármestere ne tette volna szóvá ezt a "kis malőrt" - persze csak ha látja a térképet.
Maradva a nemzeti büszkeségnél: informatikai fejlesztésekre milliárdokat költő kormányunknak nem sikerült elérnie, hogy egy magyar fejlesztésű térinformatikai rendszeren dolgozzanak a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ munkatársai, ami önmagában talán még nem is baj: nem szégyen, hanem erény a piacon fellelhető legjobb eszközt biztosítani a felelősségteljes munkához akkor is, ha az történetesen nem hazai. De! Minden általam ismert rendszer és annak produktuma magyarítható, és egy kormányzati dokumentumban ezt el is várnám, így számomra kicsit visszás a "Kilometers" feliratot látni a lépték mellett.
Kedves figyelmesség magának a térképnek a címe is - "Pest megyei matrica érvényességi területei" -, ami tárgy- és meglepetésszerűen Pest megye teljes közigazgatási területét fedi le, de azért mindenki érzi, látja, hogy a térkép nem erről szól. A térkép az újonnan fizetőssé váló Pest megyei útszakaszokat mutatja be. Épp azt, amire az emberek már hetek óta kíváncsak voltak. Persze címnek nem lett volna olyan szépen hangzó a "2015 január 1-től fizetőssé tett Pest megyei gyorsforgalmi útszakaszok", hiszen annak az üzenete olyan negatív, holott illik tudnunk, mennyire jó az nekünk, hogy mostantól megyei matricát is vehetünk!
És akkor most az érdemi részek:
- a térképből úgy tűnik, a Méta utcai csomópontot és az M5 bevezetőjét onnantól, illetve odáig továbbra is díjmentesen használhatjuk. Ez jó hír!
- ha szeretteinket kísérnénk a reptérre, vagy hoznánk onnan haza - utóbbi sajnos mostanában egyre ritkább - , akkor holnaptól vegyünk matricát, vagy menjünk tömegközlekedéssel! Ha esetleg a csomagok ki-, vagy hazajuttatásában akartunk segédkezni ... akkor is! Szóba jöhet esetleg még a taxi is. :-)
- apropó taxi! A taxisok külön köszönik a várható forgalomnövekedést ... és azt, hogy mostantól nekik is matricát kell venni, mert ha netán reptéri fuvarjuk akad, mégsem tehetik ki a tisztelt utast Vecsés határában.
- apropó Vecsés! Most, hogy végre elkészült a Vecsést elkerülő szakasz, ami tehermentesítette a várost korábban átszelő, és számtalan gázolásos balesetéről elhíresült 4-es utat, várhatóan az üllői és monori ingázók számára veszít vonzerejéből. Azért a pár kilométer kerülőért, vagy csak az alkalmi jellegű fővárosba látogatásért minek fizessenek újabb sarcot?
- az M0 nagy része továbbra sem fizetős. Ellenben jórészt elérhetetlen és semmiképpen nem járható át díjmentesen. Meggyőződésem, hogy azzal a többször hivatkozott EU-s megállapodással is ellentétes ez a megoldás, ami a többi szakasz ingyenes igénybevételét biztosítja. Az Európai Únió ugyanis nem azért adott támogatást a körgyűrű megépítéséhez, hogy "a nagy útépítő cégek újabb zsíros megbízásokhoz jussanak" - na jó, tudom, vannak, akik szerint igen -, meg nem is pusztán azért, hogy "az ugyancsak úniós támogatással épült gyorsforgalmi úthálózatunk könnyebben elérhető legyen, és így azon koncessziók gazdáinak még könnyebb bevételt hozzon" - igen, azt az érvet is hallottam már, hogy a "nullás senki másnak nem jó, csak az autópályák üzemeltetőinek" - hanem környezetvédelmi és általános gazdaságfejlesztési megfontolásokból is. Előbbit bárki, aki emlékszik az azt megelőző állpotokra, igazolni tudja, utóbbira pedig bizonyítékot szolgáltatnak a gyűrű mentén megtelepült, elsősorban logisztikai és kereskedelmi profilú vállalkozások, amelyek számos munkahelyet és jelentős iparűzési adó-bevételt jelentenek a fővárosnak, illetve az azt övező településeknek. Kicsit hosszúra nyúlt, de azt hiszem érthető: ha az M0 nem járható át díjmentesen, akkor a ma még díjmentesen maradó szakaszainak díjmentessége is sérül.
- sikerült a régi M0-M5 becsatlakozó szakaszt is fizetőssé tenni. Erről annyit érdemes tudni, hogy amióta bezárult a déli gyűrű, ennek az útnak a fenntartására gyakorlatilag egy forintos sem költenek. Az út szélét - mert ugye itt leálló sáv sincs (egyúttal ennyit az "azonos minőségű utakért azonos díjat fizetni" elvről) - úgy veri fel a gaz, mint egy elhagyott ipartelepi bektőútét valahol a város határában. Az egyetlen vigasztaló momentum a kérdésben, hogy ez a szakasz amúgy is "bennszülötté" vált: csak fizetős szakaszokon keresztül érhető el.
- Gödöllőre kirándulnál? Szinte végig ingyenes szakaszon mehetsz odáig! Szinte ...
- Észak-Pesten sem jobb a helyzet. Valóban nincs hídpénz a Megyeri hídon, de azt a funkciót, amire valójában épült, díjmentesen többé nem tölti be.
- Külön tanulságos része a Pest megyei térképnek az 2/a út fizetőssé tétele. Nógrád megye enyhén szólva sem tartozik az ország legprosperálóbb régiói közé, így ez az újabb sarc, miszerint az itt élő, de legalább Budapesten munkát találó emberek ezen túl csak vagy fizetős úton, vagy naponta plusz másfél óra autózás árán érhetik el munkahelyüket, fantasztikus éleselméjűségre vall.
Sorolhatnám még az észrevételeket, de azt hiszem, teljesen fölösleges. Miközben a Kormány a folyamatos egyeztetéseket hangsúlyozza
"Arra a kérdésre, hogy a kormány végzett-e egyeztetéseket a bejelentés előtt, a szóvivő azt mondta, az egyeztetések folyamatosak, a hét végén a fuvarozókkal, hétfőn az önkormányzatokkal egyeztetnek, a kormány pedig szerdai ülésén foglalkozik a témával.
(figyelem: hétvége, hétfő és még szerda is! Nem is érdemel többet!)
Kurucz Éva hangsúlyozta: a kormány évek óta foglalkozik a kérdéssel, készültek hatástanulmányok. Egy kérdésre válaszolva közölte, hogy a hatástanulmányok elérhetőek lesznek."
a térképről egyértelműen leolvasható az érintettekkel folytatott párbeszéd teljes hiánya és/vagy az egyeztetések eredménytelensége. A rendelkezésnek ez a része ugyanis - és itt hangsúlyozottan nem a megyei matricák rendszerére utalok - a költségvetés állapotán kívül semmi és senki másnak nem használ ... de még az is lehet, hogy annak sem.