Folyamatosan olvasom a cikkeket a tervezett új útdíjakról. Csipegetem össze az információkat, mert egy ilyen nagyszabású változásról átfogó, minden részletre kiterjedő információt így két nappal a bevezetés előtt sem sikerült még kiadnia az illetékeseknek. Sok a kérdőjel. Kerületünk szempontjából az egyik legfontosabb kérdés, hogy az M5 bevezetője meddig lesz fizetős. Sokan ugyanis a Méta utcai csomópontból hajtanak fel az M5-re, ez a csatlakozási pont azonban egy olyan helyre esik, ami
- már nem autópálya,
- még nem Budapest.
Ha tehát csak "az autópályák városi bevezető szakaszai" válnak fizetőssé, akkor a csatlakozási pont már ezen túl van, ha azonban "az autópályák városi bevezető szakaszai Budapest belterületén már városi főútnak számítanak", és a díjat e szerint vetik ki, akkor 600 méter okán bizony fizetni kell. Ennyit kell ugyanis autózni a csatlakozási ponttól a belterület kezdetét jelző Budapest-tábláig.
Nyilván a kérdés előbb-utóbb tisztázódik ... időnk, mint a tenger! Én most egy másik kérdésre szeretném ráirányítani a figyelmet, ami eddig valahogy elsikkadt a kommunikációban:
A tervezett rendelkezést a kormány természetesen a maga módján próbálja elfogadtatni az emberekkel. Az alkalmazott érvrendszerben hangsúlyos elem, hogy az autópályákat rendszeresen használó, de csak egy-két megyén belül autózók számára az éves költség jelentősen csökkenti fog: 43 ezer forint helyett mindössze 5-10 ezer forintból megússzák éves szinten az úthasználatot. Hibátlan érvelés, igaz is. Azt hiszem, ez az egyetlen előnye a tervezett rendszernek.
Igen ám, de a Kormány azt is mondta, hogy - először 39, majd később már "csak" - 19 Mrd forint többletbevételt várnak az új intézkedéstől. Ugye ez a "várakozás" már akkor hibádzott, amikor csak az volt a mondás, hogy "ezzel mindenki jól jár", de ha összevetjük azzal, ami azóta uralja a kommunikációt, azaz hogy "nagyon sokan fognak sokkal olcsóbban autózni" - értsd: az eredeti összeghez képest csökkenteni a költségvetési bevételt -, "és azon keveseknek sem okozhat nehézséget havi egy liter benzin ára, azoknak is hozzá kell járulniuk a közteherviseléhez, akik eddig ingyen élvezték az elkerülő körgyűrű, és a bevezető szakaszok szolgáltatásait", akkor találjuk azt a bizonyos végterméket a palacsintában.
A helyzet ugyanis az, hogy ha megnézzük, kiktől várja a kormányzat a 19 Mrd forintos többletvbevételt, valamint azt az összeget, amit engedményként juttat azok számára, akiknek gazdaságos megoldást jelent az éves teljeskörű matricáról éves megyei matricára váltani, akkor azt látjuk, hogy ez döntően három-négy csoportot fed le. Legyünk optimisták, és kezdjük azokkal,
- akik az olcsóbb megyei matricás lehetőségek miatt rászoknak az autópályákra, amiket eddig nem használtak. Ezzel növelik azok forgalmát, s vele együtt a költségvetés bevételeit is.
No de kik alkotják a másik két-három csoportot? Mivel a tervezett intézkedés-csomagban újonan fizetőssé tett útszakaszok kizárólag Budapesten és környékén találhatók, így elmondhatjuk, hogy
- azok, akik az agglomerációból napi szinten ingáznak be munkahelyükre, Budapestre, vagy fordítva, Budapestről az agglomerációs településeken megtelepedett új munkahelyekre,
- azok, akik a peremkerületekben, valamely pálya bevezető szakaszához közel élnek, és vagy Budapest belsőbb régióiban, vagy valamely más peremkerültében van a munkahelyük, ezért a bevezető szakaszokat használják, illetve gazdaságosabb nekik az M0-n kerülni a várost, mint áthajtani rajta,
- és végül azon fuvarozók, melyek jellemzően furgonokkal végezték a beszállítást, a főváros, Budapest ellátását az M0 mentén megtelepedett logisztikai bázisokból.
Ha a hurráoptimista scenariótól eltekintünk, akkor bizony Budapest, Budapest, Budapest! A "bűnös város" és sikeres agglomerációs településeinek lakói, vállalkozói "fizetik a révészt". A többletet is, meg a máshol valóban megjelenő kedvezmények miatt kieső bevételeket is. Ha győzik, talán teljesül az elvárt többletbevétel, ha nem, akkor "csak" szívnak .. fogat, benzingőzt, dízelfüstöt, szmogot.