FRISSÍTÉS!
(2018.11.13. 18:00)
A nap folyamán lefolytatott több órányi telefonbeszélgetés, és nyilvánosságra került anyagok kapcsán tapasztalható kerületi felháborodás hatására a délutáni Településfejlesztési és Fenntartható Fejlődési Bizottság ülésére az előterjesztő Polgármester képviseletében eljáró irodavezető asszony egy javított verziót ismertetett a bizottság tagjaival. Eszerint a 0156102 hrsz.-ú, mintegy 3 ha-os erdőterület estében a határozati javaslat a "területfelhasználási célt" már úgy jelölte volna meg, hogy az a "kertvárosias, intenzív beépítésű lakóterület megközelítése céljára - belterületbe vonás - közterület szabályozással érintett terület" lett volna. Ezt a megfogalmazást már jobbnak, de még mindig nem megfelelőnek gondoltam, ezért további pontosítást kértem Ennek eredményeképp a TFFB által végül elfogadott határozati javaslat hivatkozott sora a kövtekezőre módosult:
1. 0156102 hrsz. 31673 m2 (területfelhasználási cél:) kizárólag a meglevő, kertvárosias, intenzív beépítésű lakóterület megközelítése céljára - belterületbe vonás - közterület szabályozással érintett terület
Az a véleményem, hogy ez a meghatározás pontosan kifejezi azt, amit az érintett terület jövőbeni sorsáról oly sokan gondolunk, és a határozati javaslat elfogadása esetén sem képez semmilyen hivatkozási alapot egy esetleges jövőbeni átsorolási igényhez.
A mai napnak több nagy tanulsága volt:
- aki jogszabály- alkotásra adja a fejét, annak illik pontosan és körültekintően fogalmazni,
- a nyilvánosság ereje hatalmas fegyver és jó ügy érdekében is lehet eredményesen használni,
- bárki bárhogy próbálja magyarázni, ha ez az előterjesztés eredeti formájában kerül elfogadásra, azzal - övezeti besorolás ide, hangoztatott szándékok oda - olyan helyzet állt volna elő, aminek eredményeképpen lett volna egy 3 ha-os belterületi erdőnk, amelynek területfelhasználási célját a Földhivatal felé a Képviselő-testület kertvárosias, intenzív beépítésű lakóterületként határozta volna meg ... ezt pedig nem engedhettük. Bízom benne, sikerült is megakadályozni.
Köszönöm mindenkinek a hozzászólásokat és a támogatást. A nyilvánosság ereje nagy segítség volt abban, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba. Bízom benne, hogy csütörtökön, a Képviselő-testület ülésén mindenki számára megnyugtatóan zárul le ez a kérdés.
Hatalmas zöldfelület lakóövezetté alakítását kezdeményezte a kerület polgármestere, Ughy Attila. A november 15-i KT-ülés 157. sz. előterjesztéséhez érkezett 2. kiegészítés 1. határozati javaslatának elfogadása esetén a Gloriett lakótelep közelében, a Közdűlő út keleti oldalán levő 31673 m2 erdőterület a jövőben "kertvárosias, intenzív beépítésű lakóterület" lehetne.
A kezdeményezést hosszas és rafinált előkészítés előzte meg, ahol az eredeti szándékokat - amennyire lehetett - igyekeztek homályban tartani, és e téren nem riadtak meg a képviselő-testület félrevezetésétől sem. Ebben kihasználták a terület egy részén évek óta rendezetlen telekjogi viszonyok között élő családok elégedetlenségét azzal takarózva, hogy az ő problémájukat kívánják egyszer és mindenkorra rendezni. Ezt az igényt ugyanis úgy a kormánypárt, mind az ellenzék jogosnak tartja, így támogatja. Az előterjesztés azonban nem csak az ő területeikről szól. Haladjunk szépen sorban:
A TERÜLET
RENDEZETLEN LAKÓTELKEK
Történetünk még a múlt században kezdődik. Az említett erdőterülettől északra van pár külterületi, zártkerti telek, amelyekre tulajdonosaik valamikor régen lakóházakat emeltek, és évtizedek óta életvitel-szerűen itt is élnek. Az egykori külterületi földeket nyugatról a Gloriett lakótelep mellett sorházas beépítés, északról a Meteorológiai Intézet telephelye "nőtte körbe", mára zárványként, rendezetlen telekjogi viszonyok között léteznek a városi szövetben. A telkek e viszonyok miatt korlátozottan piacképesek, az ott élők mobilitási lehetőségei emiatt szűkösek, lakhatási költségeik pedig a külterületi jelleg miatt aránytalanul magasak, bármiféle ügyintézésük sokkal bonyolultabb, mint a Közdűlő út túloldalán lakó szomszédjaiké. Jogos elvárásuk, hogy a kialakult viszonyokat legalizálja Önkormányzatunk. A Képviselő-testületben e kérdésben teljes az egyetértés. E jogos igény közmegállapodáson alapuló kielégítése az a lepel, amely alatt elindul a "kavarás", ahol az a nehéz helyzetben levő pár család már csak eszköz, "fedősztori" a "Nagy Cél", egy vélhetően milliárdos nagyságrendű ingatlanfejlesztés beindítása érdekében.
ERDŐÍRTÁS
2017. májusában hatalmas erdőírtás kezdődik a XVIII. kerületben, és talán nem véletlenül az említett erdőterület az elsők között esik a fanyűvés áldozatául. A Pilisi Parkerdő Zrt. magyarázkodik, de késő bánat: a frissen besorolt "közjóléti erdő" területen csak pár csenevész, árva fa maradt.
(forrás: facebook - Vidóné Bús Erika fotója a kerület legnagyobb nyilvános csoportjában - 2017.06.26.)
Eközben a környéken élők önkormányzat által támogatott lakópark terveiről kezdenek beszélni, de bizonyítékot senki nem mutat, az érvényben levő szabályok szerint pedig a terület "közjóléti erdő", rajta nem hogy lakópark, de még egyetlen lakóház sem építhető. Az önkormányzat vezetése az embereket, az emberek egymást nyugtatják ugyanezzel.
SZABÁLYOZÁS
2017 június 22.-én a Képviselő-testület elé beterjesztik azt az építési szabályzat ( 95. sz. KÉSZ) módosítást, ami az érintett területeket övezeti szinten rendezni hivatott. Az előterjesztés mellékletét képező térkép kicsi, rossz felbontású, de az azért látható rajta, hogy a beépített területeken "Lke" (kertvárosias lakó), a jelentős méretű erdőterületen "Ek" (közjóléti erdő) övezet alakul ki. Ez utóbbi övezetben a legmagasabb beépíthetőség 5%, amihez képest a rendelet még korlátoz is, hiszen csak 3%-os beépíthetőséget enged meg. (A képen látható sárga folt az említett erdőterület.) Az is jól látható azonban, hogy lakótelkektől délre van egy féltömbnyi telek (hrsz: 0156107), amit úgy emel lakóövezetbe a Szabályzat, hogy azon nincs épület, azaz egy zöld mezőből kialakít négy nagy méretű építési telket. Mint a testületi ülésen kiderült, az a terület a Magyar Állam tulajdonában és az OMSZ (Országos Meteorológiai Szolgálat) kezelésében van. Mivel az előterjesztő nem adott érdemi választ a négy telek szabályzat általi felértékelésére vonatkozó ellenzéki kérdésre, a rendeletet 6 ellenzéki képviselő - köztük jómagam is - nem szavazta meg. (Jegyzőkönyv 17. oldal)
NEM ZÖRÖG A HARASZT
A 2017. év végén felgyorsul az erdőírtás, újabb erdőtagok esnek a láncfűrész áldozatául, s ezzel párhuzamosan az újságokban megjelennek az első hírek arról, hogy már a "megfelelő asztalon" vannak azok a rendelettervezetek, amelyek az állami erdőgazdaságok magán kézbe történő átjátszásának jogi kereteit teremtik meg.
EGY FÉLREVEZETŐ ÉS (szerencsére) HIBÁS ELŐTERJESZTÉS
2018 májusában a korábban az ellenzék tiltakozása ellenére elfogadott KÉSZ végrehajtásának ürügyén jön is az újabb előterjesztés, ezúttal az érintett területek belterületbe vonásáról. Az előterjesztés indoklásában csak az érintett lakók problémájának rendezésének igényét hozzák fel, illetve azt, hogy az érintett terület övezeti- és ingatlan-nyilvántartási besorolását összhangba kell hozni. Az előterjesztést a Képviselő-testület megszavazta, hiszen az erdő részlet - de azonosítsuk be most már: a 0156102 hrsz.-ú 31673 m2 nagyságú területről van szó - belterületbe vonásával annak övezeti besorolás nem változik meg, az továbbra is "közjóléti erdő" marad, az indoklás pedig a korábbi rendeletnek (KÉSZ) való megfelelést, és az ugyancsak szabályozással érintett szomszédos, rendezetlen jogi státuszú területen élő lakosság jogos elvárásainak kielégítésével magyarázza a szükségességet.
"Apróbb" hiba, hogy a KÉSZ nem az egész fenti területet, mindössze annak beépített, lakott részét sorolta Lke-1 övezetbe, de a KÉSZ mellékletében ez úgyis teljesen egyértelműen látszik, tehát csak "felületességnek" gondolhatja, aki egyáltalán észre veszi. Maga az előterjesztés pedig nem szól arról, hogy az erdőből lakóövezet lenne, így senki sem gondolja, hogy bármitől is tartani kellene a határozat elfogadása kapcsán.
KIBÚJIK A SZÖG A ZSÁKBÓL
Hiába azonban a titkolózás, végül csak "elő kell jönni a farbával"! Az illetékes Kormányhivatal Földhivatali Osztálya ugyanis visszaküldi az előterjesztést módosításra azzal, hogy
... a döntésben az érintett helyrajzi számok feltüntetése és a területfelhasználási cél megjelölése is szükséges!"
Ekkor derül ki végre, hogy mi is a tényleges szándéka Ughy Attila polgármesternek a Péterhalmi Erdő e több, mint 3 hektáros szeletével:
A korábban általam vitatott, mindössze 2694 m2 területű 015107 hrsz.-ú, az OMSZ által kezelt beépítetlen zöld mező kikerül az előterjesztésből, de
3,1 ha közjóléti erdő területfelhasználási célja az előterjesztés szerint kertvárosias, intenzív beépítésű lakóterület lenne a jövőben.
Ha ezt a területfelhasználási célt a Képviselő-testület megszavazza, már csak a KÉSZ-t kell újra módosítani, hogy ez a rémálom valósággá váljon, holott elég ránézni a légszennyezettségi térképekre, és máris mindenki látja, hogy a pesti oldal legnagyobb összefüggő erdőterületének megóvása, nem felszámolása lenne a feladatunk!
(on-line forrás: Időkép - www.idokep.hu)
A keddi TFFB-ülésen a határozati javaslat első sorának törlésére, vagy az előterjesztés visszavonására teszek javaslatot.