Hirdetés

Hirdetés

Magamról

A Párbeszéd Magyarországért Párt XVIII. kerületi önkormányzati képviselője vagyok.

A 2014 évi önkormányzati választáson a kerületi demokratikus ellenzéki erők összefogásának listájáról kerültem a testületbe. A PM két képviselővel vesz részt a munkában. Kezdetben Horváth Zsófia képviselőtársammal alkottuk a PM kerületi képviselőcsoportját, 2017 januárja óta pedig Somody László frakciónk másik tagja. Jómagam építész és településtervező, városgazdász végzettségem okán a Településfejlesztési és Fenntartható Fejlődés Bizottságának vagyok tagja.

Állandó oldalak

Találkozzunk a Facebookon!

  

Szerintem ...

Szerintem ez a minimum

Friss topikok

Címkék

56 (1) akciók (4) állatvédelem (1) alpolgármester (1) Bajnai (1) beiratkozás (1) beszámolók (5) bevándorló (2) BKK (1) Bogányi-zongora (1) Bókaytelep (5) Bókay iskola (1) Budapest (2) civil (1) csatorna (1) csatornázás (2) díjazás (1) Dömötör (2) egészségügy (2) együttműködés (1) energetika (1) energiabeszerzés (2) építőipar (1) erdőírtás (1) események (1) EU (1) EU-s projektek (2) FCSM (2) FIDESZ (18) forgalomszervezés (2) FTSZV (1) gárda (1) gazdaság (1) Gilice tér (2) gyermekéhezés (1) Halmierdő (1) helyi politika (19) hírek (13) iskola (5) Karácsony (1) Karácsony Gergely (2) kéményseprés (1) környezetvédelem (6) Környezetvédelmi Világnap (1) korszerűsítés (1) közbiztonság (5) közérdekű (13) közlekedés (1) közmeghallgatás (3) közpolitika (10) közszolgáltatás (1) köztartozás-mentesség (1) Krisár (1) KT-ülés (11) Kubatov (2) Kucsák (9) külpolitika (2) Kunhalmi (2) Kunhalmi Ágnes (2) lakásépítés (1) lakópark (1) Lévai (1) LMP (2) M0 (9) magasház (1) Magnet Bank (1) Matolcsy (1) megemlékezés (1) menekült (2) menkült (1) migráns (2) MNB (1) Momentum Mozgalom (1) népírtás (1) NER (1) offshore (1) oktatás (2) OLAF (1) önkormányzati választás (1) órarend (1) örmények (1) országos (23) országos lista (1) pályázat (1) Párbeszéd (69) Párbeszéd Magyarországért (84) Párizs (1) Pestszentlőrinc (4) Péterhalmi erdő (2) PM (79) rendezvény (8) rezsiharc (1) Scheiring Gábor (1) Simon (2) Somody (1) sport (1) Szabó Rebeka (1) tájékoztatás (6) terror (2) TFFB (3) törvénykezés (1) Trianon (1) Ughy (21) ügyek (60) ünnep (6) útépítés (2) vagyonnyilatkozat (1) válaszolok (2) választás 2018 (1) vélemény (6) XVIII. kerület (1) Címkefelhő

Feedek

A január 23-i TFFB ülésen beszámolót hallgathattunk meg az ezévben tervezett házhoz menő szelektív hulladékgyűjtésről az FKF szakembereitől.
Röviden összefoglalom a hallottakat addig is, amíg a megigért hivatalos tájékoztatót megkapjuk.
 

Előzmények

  • a háztartási hulladékot a '70-es - '80-as évekig bányaterületek feltöltésére használták. (Elsősorban a téglagyártás alapanyagaként használt agyag városkörnyéki kiteremelő helyei voltak alkalmasak erre a célra - már csak azért is, mert az agyaggödrökben mindig marad egy vékony vízzáró agyagréteg, mely némileg csökkentette a talajba szivárgó szennyezett csapadékvíz mennyiségét, illetve nem engedte a hulladékot a talajvízzel keveredni.)
  •  ezek a gyűjtőhelyek idővel megteltek, illetve kiszorultak a városból. A '90-es évek óta nincs Budapest közigazgatási határán belül hulladéklerakó.
  • a háztartási hulladék ártalmatlanítása ma is lerakókban, illetve hulladékégető műben történik. Fót mellett , illetve Pusztazámorban létesült két, az EU-s előírásoknak is megfelelő lerakóhely, illetve van egy hulladékégető művünk is. Utóbbi 400 000 tonna hulladékot éget el évente, a termelt hő és elektromos energia egy 40-50 ezer lakosú város nergiaellátását képes fedezni. Az FKF szeretne több ilyet létesíteni, mert jelenleg az egyik legolcsóbb energiaforrásnak a szét nem válogatott hulladék tekinthető. (Ezzel azért számos aggály van, melyek a tájékoztatón nem hangzottak el, de nem is ennek az ismertetőnek a tárgya erről beszélni.)

  • később beindult a szelektív-szigetes gyűjtés. A rendszer a fővárosban gazdaságos, de legalább is nullszaldós lehetne, de a fegyelmezetlen gyűjtés, illetve a hulladék-szigetek mellé helyezett, az FKF költségén eltakarítandó háztartási vegyeshulladék mennyisége miatt évente több százmillós veszteséget okoz. A házhoz menő szelektív gyűjtés ezért az FKF-nek is érdeke. 
  • a szelektíven gyűjtött hulladéknak van nemzetközi piaca, amely azonban nagyon hektikus. Elmondható, hogy ma a papír, fém és műanyag hulladék 100%-ban Magyarországon kerül feldolgozásra, újrahasznosításra, míg az üveg esetében ez az arány 85% körüli, azaz üveghulladékból az ország exportál.
  • ma a fővárosban mintegy 450 000 tonna hulladék képződik évente, ebből 20 000 tonna gyűjtése történik szelektíven. Az új rendszer bevezetésétől azt várják, hogy ez utóbbi mennyiség 70-80 000 tonnára emelkedik. Ez ugyan jelentős emelkedés, de összehasonlításként azt is megtudhattuk, hogy az 1,6 milliós Bécsben ez a mennyiség 150 000 tonna/év, miközben a fennmaradó hulladékot négy égetőmű semmisíti meg. (Ezért is nagyon olcsó Bécsben pl. a távhő szolgáltatás.)

Törvényi háttér, pályázati előkészítés 

Az új hulladékgazdálkodási törvény az EU-s elvárásokkal összhangban 2015-2016-ig kötelezően bevezetendővé teszi az ingatlanoknál történő szelektív hulladékgyűjtést.
  • Az új rendszer bevezetéséhez több közbeszerzési eljárását kell, illetve kellett lebonyolítani. A tartályok beszerzésére 3 érvényes pályázat érkezett, a győztes kiválasztásra került, az eredményt nem támadták meg, így az jogerős. A tartályok kiszállítása folyamatosan történik az FKF egyik telephelyére.
  • Az új szállítójárművek beszerzésére 4 érvényes pályázat érkezett. Épp január 23-án volt várható a döntés a pályázatról, ezért az eredményről még nem tudtak beszámolni.
  • A PR pályázat két részből állt: tanácsadás és kampány. A tanácsadó kiválasztása már megtörtént, a kampányra szóló pályázat értékelése még folyamatban van, de 2013 nyarán már indul a program népszerűsítése, ezért hamarosan ebben a kérdésben is döntésre kell jutni.
  • Az új rendszer népszerűsítésére négy szemléletformáló központot hoz létre az FKF. Ebből az egyik a kerületünkben lesz. Az ingatlant még nem jelöltük ki, így a pályázatot még nem lehetett beadni, de ebben a kérdésben is hamarosan döntés születik.

Az ingatlanonkénti szelektív hulladékgyűjtés

A szelektív hulladékgyűjtés szolgáltatásának igénybevételére a Fővárosi Ökormányzat rendeletben fogja kötelezni a lakosságot. Ez a döntés márciusra várható, és áprilisban egyes területeken el is indul a szolgáltatás bevezetése. A közeli jövőben az intézmények is kötelezve lesznek a szelektív gyűjtés bevezetésére.
A rendszer két hulladéktípus gyűjtését biztosítja:
  1. papírfélék és az ú.n. társított csomagolások szelektív gyűjtése
  2. az ú.n. italcsomagolások - műanyag- és fémhulladék egyben - szelektív gyűjtése

Ezek jellemzően ugyanazokat a hulladékfajtákat jelentik, mint amiket ma is gyűjthetünk a szelektív szigeteken. A rendszer nem indul el az üveggyűjtés területén, mert a tanulmányok azt mutatták, hogy ebből a hulladékfajtából nem képződik annyi a háztartásoknál, hogy megérje ingatlanonként begyűjteni. Az üveghulladék gyűjtésére a jelenlegi módszer megmarad, a szelektív szigeteken az üveggyűjtő konténerek kint maradnak. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az házhoz menő rendszer bevezetésével megszűnnek a szelektív szigeteken elhelyezett papír- fém- és műanyaghulladék-gyűjtő edényzetek. Komplett szigetek ezentúl csak a forgalmasabb helyeken lesznek felállítva.
A rendszer gyakorlati megvalósítása egy teszt-terület beüzemelésével indul. Ez az FKF szándékai szerint valamelyik lakótelepünk lenne. A képviselőktől igényként elhangzott, hogy kertes övezetben is érdemes lenne tapasztalatokat gyűjteni, mert a szelektív gyűjtés szokásai és a gyűjtött mennyiség is nagyon eltérő lehet a két különböző területen. Figyelmükbe ajánlottuk a Glóriett lakótelepet, és a közvetlen szomszédságában elhelyezkedő sorházas lakónegyedet, ami inkább a kertes, családi házas övezetek jellegzetességeit mutatja. Egy ilyen teszt-területen mindkét típus együtt lenne vizsgálható. Az FKF fogékonynak mutatkozott, de hangsúlyozták, hogy a terület kijelöléséről még nincs döntés és zsámos szempontot kell figyelembe vegyenek.
Az FKF szándékai szerint a társasházakhoz egy-egy 250 l-es szelektív edényt helyeznek ki a papír, illetve a fém-műanyag gyűjtéséhez. Ezeket hetente ürítenék. A családi házas övezetekbe ingatlanonként egy-egy 125 l-es edényzet kerülne, melyet az eredeti szándék szerint havonta ürítenének. Többen jeleztük, hogy ez a gyakoriság nem életszerű, kevés lesz. Ha csak havonta tervezik a begyűjtést, akkor nagyobb edényzet kellene. A válasz az volt, hogy a tapasztalatok alapján esetleg sűrítik a begyűjtés ciklusidejét.
Jeleztük azt is, hogy érdemes lenne PET-palack prést is kiosztani a lakosságnak, hogy a műanyaghulladék összepréselésével az "elszállítandó levegő" mennyiségét csökkentsük. Azt a választ kaptuk, hogy az eredeti pályázati anyagban szerepelt, de úgy érvénytelen lett volna a pályázat, ezért azt ki kellett belőle venni. (Megj.: az EU-s pályázatokban néha hihetetlen ellentmondásokra lelhetünk. Ez ennek valóban jó példája.)
Kérdésként elhangzott, hogy milyen tapasztalatok vannak Budapesten az ingatlanonkénti szelektív gyűjtéssel. Megtudtuk, hogy a VII. kerületben volt az elmúlt években egy pilot project. Ennek az volt a tapasztalata, hogy a háztartási hulladék mennyisége annyiban csökkent, hogy a kukák már nem púpozottak az ürítés idejére, de csak az ingatlanok 10%-nál lehetett a gyűjtő edényzetet kisebbre cserélni. A gyűjtés minőségével nem volt különösebb gond.
 
 
 

A díjakról

  • a lakossági, ingatlanonkénti szelektív hulladékgyűjtés a lakosság számára nem kerül többletköltségbe, az a jelenleg is számlázott "szemétdíjban" benne van.
  • viszont az új hulladékgazdálkodási törvény a háztartási vegyes hulladék esetében a lerakóhelyi díjat drasztikusan, minden évben tonnánként 3000 Ft-tal emeli meg. (2013-ban a jelenlegihez képest +3000.-, 2014-ben újabb +3000.- … és így tovább egészen 2016-ig, amikor is a jelenlegi árhoz képest 12 000.- Ft-tal lesz drágább lerakni egy tonna vegyes háztartási hulladékot.) Ez szükségszerűen megjelenik majd a szemétdíjban, amit csak úgy ellensúlyozhat a lakosság, ha csökkenti a normál begyűjtő edény méretét, azaz a jelenlegi visszaadja, és helyette kisebbet igényel. Ezzel a szemétdíj szinten tartható lesz az elkövetkező években, miközben a környezetet is kíméljük, és hasznos nyersanyagokat szolgáltatunk be a szelektív gyűjtés által.
  • magáról a díjak alakulásáról egyébként nem tudott az FKF pontos beszámolót adni, mert az új törvény értelmében 2014 január 1-től a hulladék elszállításának díját a Magyar Energia Hivatal jogosult megállapítani.

Lomtalanítás

Nem tartozott szorosan a témához, de ha már eljöttek a szakemberek, feltettük a kérdést: mi lesz a lomtalanítási szolgáltatással, mert ennek megszűnéséről hallani pletykákat? Az FKF képviselői elmondták, hogy a mai értelemben vett, megszokott lomtalanítás megszűnik, viszont a törvény évente egy alkalommal továbbra is kötelezi az FKF-et a díjmentes lomtalanításra, amit 2014-től házhoz menő rendszerben, bejelentés alapján teljesítenek majd. A jelenlegi tervek szerint a rendszer az lesz, hogy a lakosság jelzi, hogy lomtalanítani szeretne, a szolgáltató pedig a bejelentéstől számított 30-60 napon belül meghatároz egy időpontot, amikor fuvart tud rá szervezni. Azaz a kezdeményező a lakosság, időpontot a szolgáltató ad.
 
Remélem, beszámolóm hasznos volt, és sok kérdésre választ adott. További kérdéseket szívesen fogadok, és igyekszem utána járni.

A háztartásokban keletkező hulladék szelektív gyűjtéséről további hasznos információkat találhatnak itt: http://www.szelektiv.hu/,
illetve itt: http://www.fkf.hu/portal/page/portal/fkf/szolg/Lakossag/Hulladek/Szelektiv

Címkék: közérdekű beszámolók

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://petrovai.blog.hu/api/trackback/id/tr295393021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.