Megérkezett a Hivatal válasza a kerület gázbeszerzéseit firtató kérdésemre:
A levél korrekt, informatív, elég sok dolgot megtudunk belőle. Ezek közül a legfontosabbak:
- 27 hónap alatt, 2017. október 1.-ig elérhető becsült megtakarítás a gázbeszerzéseken mindösszesen (55 732 817.- + 87 167 707.- =) 142 900 524.- Ft
- e magtakarítás terhére az offshore hátterű Sourcing Hungary Kft. részére önkormányzatunk ki fog fizetni (9 369 804.- + 26 150 312.- =) 35 520 116.- Ft "sikerdíjat", valamint 460 000.- Ft vállalkozói díjat, azaz összesen 35 980 116.- Ft-ot.
- az Önkormányzatunk számára jelentkező tényleges, realizálható megtakarítás tehát a GESZ-nél és a Városgazdánál együttesen 106 920 408.- Ft körül várható a szerződés lejártakor.
- mindkét cégünk ugyanazzal a gázkereskedővel került szerződéses jogviszonyba a Sourcing Hungary Kft. által lebonyolított közbeszerzés eredményeképpen. Ez a cég a Nordest Energy Kft., amely teljes egészében magyar cég, tulajdonosi köre pedig - kisebb kalandozások után - Dr. Perenyei Tamásra és ügyvédi irodájára korlátozódik az alábbiak szerint (pirossal szedve az a tulajdonos, akinek szavazati joga meghatározó mértékű, azaz közvetlen befolyással bír a cég működésére):
A válaszokban több furcsa momentum érhető tetten.
Címzetes Főjegyző asszony korábbi levelében még
"a gázbeszerzés tekintetében az Önkormányzatnál jelentkező közel 80 milló Forintos megtakartás"
-ról ír, ami meglehetősen alatta marad a ténylegesen realizálható összegnek. Két hét alatt a várható megtakarítás összege közel 20 MFt-tal nőtt!
Amikor februárban a kormánypárti többség döntést hozott a Sourcing Hungary Kft. megbízásáról, a képviselők elé olyan előterjesztés került, mely a szerződéses időszakra a Városgazda várható gázbeszrezéseinek értékét 107 224 289.- Ft-ra, a GESZ ugyanilyen célú ráfordításait 256 783 000.- Ft-ra becsülte, miközben a Sourcing Hungary Kft. által bemutatott önkormányzati referenciák 13,3~21,3%-os megtakarításokat mutatta. A testület kormánypárti tagjai ezen adatok tudatában döntöttek a szerződés megkötéséről. A számok nyelvére lefordítva a döntésüket úgy hozták meg, hogy a Sourcing Hungary Kft. részére legfeljebb 230 000.- megbízás díj + az elérhető megtakarítások 30%-a lesz kifizetve, ami (a Sourcing számára) optimális esetben is (107 224 289 + 256 783 000)x21,3%x30% = 23 260 066.- + 230 000.- Ft, azaz összesen 23 490 066.- Ft lesz. Ezzel áll szemben a mostani adatszolgáltatás alapján majdan kifizetésre kerülő 35 980 116.- Ft, ami az eredeti előterjesztés alapján kalkulálhtó díj 153%-a.
Az összeg nagyságához képest apróságnak tűnik, de meg kell említeni: a Sourcing azzal kereste meg Önkormányzatunkat, hogy csoportos közbeszerzés útján éri el a megtakarítást, így azt gondolhatjuk, hogy az abba belépő cégek számától független, egyszeri megbízási díjért dolgozik a tetemes sikerdíjon felül - ám nem ez a helyzet. A Sourcing Hungary Kft. mind a Városgazdára, mind a GESZ-re külön-külön felszámolja a 230 eFt-os megbízási díjat is.
A fenti számokból még egyre érdemes odafigyelni! A Városgazda gázbeszerzéseinek eredetileg becsült összege 107 224 289.- Ft a szerződéses időszakra, amin a Sourcing Hungary Kft. a most megküldött adatközlés szerint a szerződéses időszak végére 55 732 817.- Ft megtakarítást volt képes elérni. Ez az eredeti összeg 51,9%-a - másképp fogalmazva a Városgazda a Sourcing belépését megelőzően a piacon ezek szerint elérhető ár 192,4%-át, majdnem kétszeresét fizette ki a gázért! Vagy a Sourcing ügyes nagyon, vagy a Városgazdánál voltak nagyon érzéketlenek az energiaköltségekre, miközben folyamatosan kellett pótolni tíz- és százmilliós nagyságrendben a pénzt, hogy fizetőképesek maradjanak!
És végül essen pár szó az energiabeszerzés másik nagy nyerteséről, a Nordest Energy Kft.-ről is, amelyről a céghálót kibontva kiderül, hogy a tulajdonosi szálak gyakorlatilag egy ügyvéd és irodája kezében futnak össze. A Perenyei és társa ügyvédi iroda a jelenlegi kurzus nagy kedvezményezettje saját szakterületén is. Mint egy, az Átlátszónál megindított korábbi közadatkérésből kiderül, 2010-től, tehát gyakorlatilag az Orbán-kormány hartalomra kerülését követően azonnal megbízást kaptak a BKV-től, hogy képviselje a cég érdekeit a 4-es metró ügye kapcsán keletkezett jogvitákban. Az iroda nyilván jól teljesít, hiszen olyan ikonikus ügyekben is közreműködik, mint pl. a "Hagyó-ügy". Nem véletlen persze, hogy ilyen kényes, a kormányon levők számára szimbolikus jelentőséggel bíró ügyek landolnak az irodánál! Ha megvizsgáljuk, ki is lehet ez a sikeres és sokoldalú ügyvéd, aki a jelek szerint nem csak a jog területén, hanem az energiapiacon (és a mezőgazdaságban is - v.ö.: Acsa 2001 Kft. fő tevékenységi köre) olyan otthonosan mozog, gyorsan rájövünk, hogy nem áll ő messze a kormányzati köröktől. A NOL egykori cikke is utal rá, a Beszélő egykori összefoglalója részletesebben is kifejti,
"A Fidesz fajsúlyos embereihez fűződő szoros kapcsolatai biztosítják számára a megfelelő politikai bizalmat és hátteret."
Ő az a személy, akinek érekében Orbán Viktor első kormányzati ciklusában Wachsler Tamás HM-ből történő távozását követően még koalíciós partnerével, Torgyán Józseffel is szembefordul, s megakadályozza abban, hogy tisztán kisgazda minisztériumi vezetést alakíthasson ki: Perenyeit nevezi ki közigazgatási államtitkárnak, ő lesz a minisztériumban Orbán Viktor szeme és füle. Nyilván nem véletlen, hogy az akkori kormányváltást követően az új honvédelmi miniszter Juhász Ferenc elsőként tőle válik meg. Még államtitkár, amikor ahhoz a szolgálati lakáshoz jut, mely ma is bejegyzett lakcíme. A Gellért-hegy déli lábánál levő 17 lakásos lakóépületet még a HM építteti 1998-99-ben (tehát már az első Orbán-kormány idejében) 290 MFt-ért, ami a telekár nélkül is lakásonkénti 17 MFt-os, igencsak borsos árat jelent. (Ne feledjük: 16 évvel ezelőtt történt!) A lakáshoz jutás módja Fapál László szerint (ugyancsak ügyvéd, ugyancsak hivatásos katona és ugyacsak HM államtitkár 2006-ig, csak épp szocialista kormány alatt) azonos azzal, ahogy sok más HM vezető, így később ő is szolgálati lakást kap a HM-től, s melyet Budai Gyula, a FIDESZ egykori elszámoltatásért felelős kormánybiztosa nemes egyszerűséggel "tábornoki lakásmaffia útján történő lakásszerzés"-nek nevezet - természetesen Fapál esetében.
Ennyi talán elég is. Röviden összefoglalva azt láthatjuk, hogy a kerület két önkormányzati cégének gázbeszerzései 2015-2017 között az elért, és vitathatatlanul jelentős megtakarítás fejében két csatornán juttatnak tízmilliós nagyságrendű közpénzt vállalkozásokhoz. Ezek közül
- az egyik offshore hátterű,
- a másik a FIDESZ egyik erős háttéremberének érdekeltsége.